Book review: Væddermændenes Nat – Et varsel om Storm 1

*This book review of Væddermændenes Nat will be in Danish since the book is only published in Danish*

Jeg modtog et anmeldereksemplar fra Turbine forlaget mod en ærlig anmeldelse af værket. Bogen er senere flyttet til Forlaget Ulven og Uglen.

Væddermændenes Nat af Tobias Stenbæk Bro

“3 brødre
2 hemmeligheder
1 sejrherre
Væddermændenes nat er første bind i den dystre fantasyserie Et varsel om Storm; en fortælling om blodige magtkampe, skjult forræderi og fortiede hemmeligheder. Et varsel om Storm er historien om tre riddersønner, hvis drømme brister og ambitioner iturives, da de må forlade deres faders gård og flygte ud i natten. Foran dem venter en farefuld færd gennem det gamle kongerige Agamore, den sidste civiliserede skanse i De Brudte Riger. En rejse, der kan koste dem alt, men også besvare de gåder, der bliver ved at kravle frem fra mulden.”

-Beskrivelse lånt fra Forlaget Turbines hjemmeside

Fantasy – for voksne

Da jeg først stødte på Tobias Stenbæk Bro, var det til et panel under Fantasy Festivalen i Esbjerg. Her talte han og en anden forfatter om “Grim Dark Fantasy” og generelt dansk fantasy for voksne. Jeg blev selvfølgelig fanget af samtalerne og blev enig med mig selv om, at forsøge at læse mere dansk fantasy, når nu jeg godt kan lide genren i forvejen. Da jeg senere modtog et anmeldeeksemplar af Forlaget Turbine, var jeg spændt på hvad sådan en dansk fantasy forfatter kunne.

Jeg læser oftest fantasy på originalsproget (det vil sige engelske bøger oprindeligt udgivet på engelsk), da jeg gerne vil så tæt på det originale sprog i fortællingen som muligt. Tobias Stenbæk Bro og Væddermændenes Nat kan dog sagtens følge med når det gælder spænding, intriger, karakteropbygning og klassisk middelalder-fantasy stemning.

Jeg kunne godt mærke undervejs i fortællingen, at den er skrevet til et mere voksent publikum. Young Adult Fantasy giver generelt bedre plads på siderne til spirende romancer (forbudte og mindre forbudte). Men her er der også større og andre ting på spil. Noget der fangede mig allerede fra første side, var de politiske spændinger der er flettet ind i de tre brødres relationer i lokalsamfundet. De tre symboliserer på hver deres måde, hele den verden vi bliver taget med ind i og det fungerer sindssygt godt. Vi får således en introduktion til universet, relationer og karakterer i en omgang – ja tak!

Brødre, arv og hemmeligheder

Jeg skal forsøge at holde mig fra spoilers. Men hold nu kæft hvor var det en fed slutning på Væddermændenes Nat. Bevares, der var måske mange ting jeg havde gættet tidligt i bogen, men det gør det ikke mindre spændende når det så sker!

Indblikket i de tre brødres forskellige sind og verdens-anskuelser sætter stemningen fra starten. Der bliver også lagt op til troværdige konflikter mellem de tre, uden det virker forceret. De fleste karakterer har hemmeligheder for hinanden og det føles som starten på Game of Thrones, hvor man fornemmer at der er noget stort under opsejling. Og det kan ikke stoppes. Der er klassiske kendinger med fra fantasyverdenen, med arverækkefølger, politiske alliancer via fx ægteskaber, lokale stridigheder, heste, håndvåben og overtro. Men Stenbæk Bro får dem til at fungere på sin egen måde, så det virker originalt og ægte, fremfor brugte, trætte klicheer. Ganske simpelt en ægte fantasyfortælling.

Sproget, handlingen og tempoet i bogen var godt og veludført. Men jeg må indrømme at det ikke helt var så mørkt og dystert som jeg måske havde forventet, efter Fantasy Festivalen. Men Væddermændenes Nat er heller ikke “Grim Dark” i følge forfatteren. Har man set Game of Thrones, Hunger Games eller Ringenes Herre, har man en idé om universets stemning. I forhold til niveauet af “Grim Dark” ville jeg påstå at Riverdale, Chilling Adventures of Sabrina og lignende nyere tv serier er mere morbide. Der er voksne emner og scener i bogen, men ikke mere end forventeligt i en fantasy historie for voksne.

Har du læst Væddermændenes Nat eller andre danske fantasy bøger for voksne? Fortæl mig gerne i en kommentar herunder, hvilken genre du typisk læser!

Jeg synes Væddermændenes Nat var en fantastisk fantasy oplevelse og jeg er fan af fortællingen om de tre brødre. Jeg er spændt på at se, hvor de hver især ender. For en ting er sikkert – det bliver en vild rejse!

Hvis jeg skal give den karakter, får bogen 4,5/6 stjerner.

Hvis du er nysgerrig på hvad jeg ellers læser, er du velkommen til at kigge på min samling af boganmeldelser lige her>>