Books,  Læser,  Performing Arts,  Reviews,  Uncategorized

Book review: Shakespeares romancer og folkeeventyret

*This book review of Shakespeares Romancer og folkeeventyret will be in Danish since the book is only published in Danish*

Jeg modtog et anmeldereksemplar fra forlaget Ravnerock mod en ærlig anmeldelse af værket.

Boganmeldelse af Shakespeares Romancer og folkeeventyret

Shakespeares Romancer og folkeeventyret er en fagbog, hvori instruktør Kitter Krebs, undersøger Shakespeares romancer og krydsfeltet med folkeeventyrer som fænomen.

“I sin udforskning af Shakespeares dramatik dykker Kitter Krebs denne gang ned i romancerne og påviser deres store fællesskab med folkeeventyret. Både Shakespeare og folkeeventyrets ældgamle fortælletradition afdækker i et billedrigt, poetisk sprog en dyb indsigt i familiens magtspil, kærlighed, sorg og mulige forsoning. Bogen rummer en grundig indføring i romancernes handling, komposition og tematik og rundes af med et håb om, at vi kan bringe noget af Shakespeares visdom ind i vores levevis i dag.”

Teksten herover er venligst lånt fra bogens bagside.

Shakespeares (eventyrlige) romancer

Jeg har tidligere anmeldt 3 af Kitter Krebs’ øvrige bøger (se dem her). Både min tidligere feedback og Krebs’ form for bøgerne i serien kan mærkes her. Shakespeares Romancer og Folkeeventyret behandler nogle af de mest kendte romancer fra Shakespeares hånd. Her koblet med arketyper fra de “gode gamle eventyr”. Et fint take, der sætter historierne lidt mere i kategori med eventyrfortællinger på et meta plan. Mere end blot at genfortælle handlingerne og fokusere på de enkelte romancer.

Generelt følger de udvalgte romantiske relationer Krebs har med i bogen, en vis klassisk opskrift for eventyr. Nogle træk der også er massivt til stede i moderne eventyr som hos Disney og Pixar. Her er det værd at lægge mærke til tematikkerne og dernæst hvad de kan fortælle os. Ikke bare om de unge elskende, men også om forfatteren, samtiden og vores egen tid. Nogle tematikker er tilbagevendende af en årsag, og det er også noget Krebs pointerer.

Kærligheden til tematikker

Det er efterhånden meget klart at Krebs er ferm til at analysere Shakespeare med øje for koblinger til fortællekunsten, arketyper og metatematikker. Noget jeg ikke har set meget af på dansk, men som er meget velkendt i Engelsk Shakespeare litteratur (Det er et stort emne).

Der hvor Krebs’ Shakespeares Romancer og Folkeeventyret vinder frem, er fordi de skuespil der er valgt ud, bliver så klart holdt op imod de strukturer de fleste af os kender fra netop folkeeventyrene. Det gør for det første materialet meget mere tilgængeligt. Samtidig med at det bliver forståeligt i en ny ramme der ikke kun er gammelt engelsk på vers.

Det er også dejligt at have flere typer romancer med, og ikke kun læse fx om Romeo og Julie!

Vi elsker Shakespeare!

Har man læst andre bøger af Kitter Krebs, og er interesseret i mere, kan Shakespeares Romancer og Folkeeventyret anbefales. Særligt også hvis du er interesseret i at lære mere om karakterer og romantiske relationer i forskellige plottyper.

Bøgerne er generelt velegnede til begyndere og de der er på jagt efter en lettere indføring i Shakespeare, uden at det føles tungt og alt for akademisk.

Hvis du er nysgerrig på hvad jeg ellers læser, er du velkommen til at kigge på min samling af boganmeldelser lige her>>. Du kan også finde en liste specifikt med scenekunst-relevante bøger her>>.