book review blodets sti af tobias stenbæk bro
Books,  Reviews,  Uncategorized

Book review: Blodets sti af Tobias Stenbæk Bro

*This book review of Blodets Sti by Tobias Stenbæk Bro will be in Danish since the book is only published in Danish*

Jeg modtog et anmeldereksemplar fra Turbine forlaget mod en ærlig anmeldelse af værket. Bogen er senere flyttet til Forlaget Ulven og Uglen. Se også min anmeldelse af Væddermændenes Nat, første bog i serien.

Blodets Sti af Tobias Stenbæk Bro

“3 brødre.
2 hemmeligheder.
1 sejrherre.

De tre riddersønner Rodrik, Cedrik og Stormfrik er på flugt fra de maskerede mænd der brændte deres fødehjem, Ravnehøj, ned til grunden og slog deres fader ihjel. Men brødrene er også på jagt efter svar. For hvem stod bag angrebet på Ravnehøj? Hvorfor skulle deres fader dø? Og hvad er det for en hemmelighed som han aldrig nåede at afsløre for dem mens han levede?

Faderens sidste besked til brødrene leder dem i retning mod Mågehavn hvor bygmester Leoric måske kan hjælpe dem med at løse gåden. Men vejen til Mågehavn er lang, og brødrenes fjender er talrige og skyr ingen midler …”

Teksten er lånt fra Forlaget Ulven og Uglens hjemmeside

Blodets Sti af Tobias Stenbæk Bro

Vejen til sandhederne

I Blodets Sti får vi flere hints om hemmeligheder, men svarene leder oftest til flere spørgsmål. Der bliver fyldt mere og mere handling og intrige på og spændings niveauet stiger. Blodets Sti er en super rammende titel, da der er en del kampscener på brødrenes vej, i denne bog. Nogle af dem går godt, andre går mindre godt og der bliver samlet flere fjender (og venner) op på vejen mod Mågehavn. Samtidig tærer rejsen på brødrene og deres indbyrdes forhold, hvor vi til sidst i bogen får svar på nogle anelser. Jeg var ikke overrasket over plottets udvikling som sådan, men det var hele tiden spændende at følge brødrene. Deres reaktioner og handlinger er i høj grad det der bærer meget af bogen og det virker. Tobias Stenbæk Bro er dygtig til at skabe nuancerede karakterer.

Brødrenes veje

Noget af charmen ved Blodets Sti og de tre brødre, er også så forskellige de er. Der er ikke nogen af dem, der drømmer om det samme og der er lidt forskelligt at relatere til. I denne bog får forfatteren virkelig også sat skub i deres udvikling, og de bliver udfordret, hvor Væddermændenes Nat måske i virkeligheden var en stor introduktion af karaktererne og deres kerneværdier.

Der er meget mere action, nærkamp og fare på færde i Blodets Sti, som titlen nok antyder. Den lyver bestemt ikke! Tempoet var godt, og mere af universet bliver introduceret på de helt rigtige tidspunkter. Det er bare endnu en virkelig velspundet fortælling i serien og der er mere af de overnaturlige elementer med også. Det fungerer hele vejen igennem og virker troværdigt for den klassiske fantasy verden Tobias Stenbæk Bro har bygget op.

Har du læst Blodets Sti  af Tobias Stenbæk Broeller andre danske fantasy bøger for voksne? Har du en favorit fantasy fortælling?

Jeg synes Blodets Sti var en rigtig god efterfølger til Væddermændenes Nat. Den starter hvor vi sluttede og giver endnu mere spænding og action, samtidig med at vi dykker mere ned i de enkelte karakterer. Nu glæder jeg mig bare til den næste bog i serien!

Hvis jeg skal give den karakterer, får bogen 4,5/6 stjerner.

Hvis du er nysgerrig på hvad jeg ellers læser, er du velkommen til at kigge på min samling af boganmeldelser lige her>>