Boganmeldelse Yatzy af Mikkel Guldager

Boganmeldelse: Yatzy af Mikkel Guldager

Boganmeldelse af Yatzy af Mikkel Guldager

Yatzy af Mikkel Guldager er en personlig fortælling. Det er et litterært blik ind i et døgn i fortællerens sind. Jeg har modtaget et eksemplar af bogen til anmeldelse her på bloggen.

Tak til forfatter Mikkel Guldager og Forfatterforlaget Attika for et eksemplar af bogen.

Yatzy af Mikkel Guldager

“I sin fortælling Yatzy skildrer Mikkel Guldager spørgsmål om identitet, samfundsmoral og livets tilfældigheder. Man følger fortælleren tilbage til et sommerdøgn, hvor den anarkistiske samfundsrebel Jon dukker op i både virkelighed og drøm. Igennem dennes fremkomster forandres fortællerens selvindsigt omkring en broget barndom og et forlist forhold til en mistet far. Yatzy skitserer hudløst ærligt hvordan et døgn i et maniodepressivt sind – med de svingninger som dette kan indebære – ser ud.”

Teksten ovenfor er venligst lånt af bogens bagside.

Boganmeldelse Yatzy af Mikkel Guldager

Et spil Yatzy

Eftersom denne bog er lidt noget andet end det jeg typisk læser, er jeg nok også lidt farvet af det. (Jeg læser oftest fantasy eller sci-fi). Mikkel spurgte mig om jeg var interesseret i at læse bogen, som er ret personlig. Normalt er jeg lidt forsigtig med at sige ja tak til den slags. Mest fordi kvaliteten kan variere meget i bøger med selvbiografisk materiale. Men et eller andet fangede mig ved beskrivelsen og bogens udseende. Der er noget andet over denne her. Den er ikke kun en bog, den er lidt mere et litterært værk. Hvad forskellen er, vil jeg lade dig selv forestille dig. Jeg tror du har en idé om hvad jeg mener.

Der er nogle underfundige illustrationer undervejs. De både hinter til malerpletter, kaffepletter og de der skøre pletter man får når man har åbnet/lukket øjnene. Det kan også være blæk, blod, vandpytter – you name it. De passer rigtig godt til stemningen og giver noget mere til bogens udtryk.

Yatzy er ikke så højtravende litterær at man ikke forstår den. Den er tværtimod ret nem at følge, omend inddelt i lidt uens kapitler. Vi følger fortælleren i et døgn med regnvejr og yatzyspil med egne regler. Fortælleren er en voksen mand på 40+ og partneren en ung kvinde på 28. Vi følger deres forhold i hverdagsglimt og tilbageblikkets skønhed. Vi får også besøg af Jon, en lettere frisindet, alternativ type.

Farvel til…?

Som et blik ind i det maniodepressive sind, får vi blandet virkelighed, erindringer og drømme. Fortælleren konfronteres med tabet af faderen, længe før vi møder ham. Mikkel Guldager formår faktisk at gøre det på en sproglig interessant og levende måde, i en kort men langt fra simpel fortælling. Jeg havde dog forventet mere om faderen (den ikke-tilstedeværende) på baggrund af bagsideteksten på bogen, men det havde været en helt anden bog.

Fortælleren får i løbet af den (korte) bog, sluttet fred med nogle ting og selv drømmesekvensen virker ikke malplaceret i denne sammenhæng. Vi følger et fint flow igennem bogen og tankerne hos fortælleren. Det eneste jeg er lidt på vippen med, er hvor meget Jon som karakter fylder i Yatzy, versus tankerne om faderen, for at jeg som læser til fulde forstår tabet.

4 ud af 5 stjerner herfra, det var en interessant bog og helt sikkert noget samtlige af mine tidligere dansklærere ville ynde at kaste sig over!

Har du læst Yatzy eller andre lignende bøger? Har du et godt tip til hvad jeg ellers bør læse? Smid gerne en kommentar herunder – jeg glæder mig til at høre fra dig!

Hvis du er nysgerrig på hvad jeg ellers læser, er du velkommen til at kigge på min samling af boganmeldelser lige her>>