Book review Forbandelsen over Laitana 2 undergrundens mysterier af Sissel Moody

Book review: Undergrundens mysterier

Forbandelsen over Laitana – Undergrundens mysterier

*This book review will be in Danish since the book is only published in Danish*

Jeg modtog et anmeldereksemplar fra forfatteren mod en ærlig anmeldelse af værket.

“Forbandelsen over Laitana – Undergrundens Mysterier” af Sissel Moody er fortsættelsen til “Forbandelsen over Laitana – Den Magiske Sten”.

Undergrundens Mysterier

I Undergrundens Mysterier fortsætter vi, hvor rejsen sluttede i Den Magiske Sten. Linea er hjemme på jorden igen og venter spændt på nyheder fra sine venner i Laitana. Da hun langt om længe hører fra dem, er tingene ikke helt som ventet og Linea og vennerne må ud på nye eventyr. Denne gang gælder det den mystiske verden i undergrunden, hvor store farer lurer om hvert hjørne. De skal passe på, for de er heller ikke alene og man ved aldrig hvem der følger med.

Noget på spil

I Undergrundens Mysterier er der endelig noget på spil for Linea, i højere grad end i den første bog. Hun har noget at miste nu og det er ikke givet at hun kan leve op til forventningerne. Undergrunden føles farligere og mere spændende end Laitana gjorde i Den Magiske Sten. Måske fordi forfatteren nu formår at skrive sig igennem de potentielt action fyldte scener, uden at gøre dem flade.

Book review Forbandelsen over Laitana 2 af Sissel Moody

Linea er mærkbart en stærkere personlighed i Undergrundens Mysterier. Selvom hun beholder sin naivitet og stadig virker yngre end forfatteren vil have hende til at være. Hun er en mere aktiv hovedperson denne gang og det klæder hende at skulle træffe nogle valg undervejs.

Vi får også noget mere dynamik i vennegruppen og der dukker nogle uventede alliancer op. Der er dog nogle sideplots der hænger lidt og ikke følger samme niveau som Lineas rejse gennem undergrunden. Især kærligheds delene halter og virker stadig meget overfladiske på mig. Men dem er jeg heller ikke generelt fan af, så måske virker det bedre for dig?

Forfatterspire eller forfatter

Forbandelsen over Laitana – Undergrundens Mysterier er et godt eksempel på at man som forfatter skal træne sit håndværk. Den er klart bedre end bog 1, selvom ingen af dem rigtig får mig op at ringe. Moody har fået bedre styr på sit “Show don’t tell” og kommer lidt mere under huden på de forskellige karakterer. Men der er stadig et stykke vej endnu for mit vedkommende, før Forbandelsen over Laitana rigtig lever op til sit potentiale.

Hvis jeg skulle give stjerner, ville jeg lande på en 2,5 ud af 5, for det er en ok bog. Den er bare, ligesom Den Magiske Sten, udgivet før den var klar. Det er stadig en eventyrfortælling for store børn, mere end det er fantasy for teenagere eller unge voksne. Emnerne er simpelthen for overfladiske og persongalleriet kommer heller ikke rigtig til at stå stærkt nok. Derudover er der nogle af knuderne i historien der bliver løst lidt for nemt.

Læs den hvis…

Læs den hvis du har læst Forbandelsen over Laitana – Den Magiske Sten og syntes den var god. Så har du helt sikkert noget at glæde dig til, når Linea og vennerne slår sig løs i Undergrundens Mysterier.

Hvis du er til fantasy med mere tyngde, vil jeg anbefale dig at tage et kig på min samling af boganmeldelser lige her>>

Har du læst Forbandelsen over Laitana? Jeg er spændt på at høre hvad du synes om bøgerne! Fortæl mig gerne i kommentarerne herunder, hvad din yndlings fantasy historie er!