Cover Book review Grå Magi af Lene Krog

Bog anmeldelse: Grå magi af Lene Krog

Bog anmeldelse af Grå Magi

Grå Magi af Lene Krog er første bind i fantasy serien Pigen fra Månehøjen. Jeg har modtaget bogen som et anmeldereksemplar af forlaget Ulven og Uglen.

Grå magi – Pigen fra Månehøjen 1

“Et svagt minde fortalte Aia, at det ikke var første gang hun havde oplevet livet svinde. Pludseligt dukkede det op ud af tågen. En blodrød genspejling af himlen og en fortabt erkendelse af, at det var sådan, det endte. Ligesom nu.

På Vidar Baltzers ordrer har de Grå taget kontrol over Bragimark og ransager landet for magiske evner. Hekse og marlinger forsvinder på stribe, men i skyggerne hviskes der om oprør.

Aia ved knap, hvem hun selv er. Uden minder eller familie kender hun kun sit vante arbejde i skoven og sin egen isolerede hverdag. Men verden omkring hende kan ikke lade Aia glemme, for uden hendes fortid har Bragimark ingen fremtid”

Teksten herover er venligst lånt fra bogens bagside.

Aia, Merian og Bragimark

Vi følger de to piger Aia og Merian på hver deres færd i riget Bragimark. Her er det almen kendt at nogle har magiske evner, men det er farligt at vise dem for tiden. Pigerne kender ikke hinanden men det er vist ikke for meget spoiler at de mødes undervejs i bogen. Her bliver de viklet mere og mere ind i de centrale politiske spændinger i Bragimark.

Begge piger er faktisk rigtig vellykkede karakterer i mine øjne – Merian mindede mig lidt om Disney’s Merida fra Modig, hvor Aia havde lidt mere Elsa (før hun fandt sig til rette i sine kræfter) over sig. Ikke at Lene Krogs Grå Magi overhovedet er Disney-ficeret, jeg synes tværtimod det er utroligt velegnet fantasy for voksne (og for de teenagere der måtte have mod på det). Selvom vi primært følger unge mennesker, kommer vi naturligt omkring romancer og kæresteri, men uden at hele handlingen udspiller sig omkring det. Det fungerer rigtig godt, især for mig, der ikke i forvejen er den store fan af tunge kærlighedshistorier. Niveauet er super passende, det er til stede men overtager ikke de andre vigtige ting der foregår i karakterernes liv. Især Merian og Aia får også lov til at eksistere som individer med en del konfliktfyldte mål og drømme og de balancerer hinanden.

Grå Magi og marlinger

I Grå Magi møder vi også mørkets kræfter i form af et tiltagende totalitært styre – et greb der fungerer udmærket i fantasy og sci-fi fortællinger, hvor det er “den lille” der kæmper mod systemet i en eller anden form. Jeg fik som læser fornemmelsen af at der er blevet lagt en god bund til de kommende bøger i serien, med alle de intriger mellem karaktererne, der foldede sig ud foran mig. Vi får præsenteret et bredt udsnit af Bragimarks persongalleri, og det er vellykket uden at blive forvirrende for læseren.

Lene Krogs magiske system er velopbygget, velfunderet og sammenhængende. Så jeg stiller som læser ikke så mange spørgsmål ved om magien hænger sammen. Tværtimod kunne jeg lade mig fordybe i samfundets jagt på marlingerne – dem med magiske evner.

En solid fantasy fortælling med gode karakterer

Grå Magi – Pigen fra Månehøjen 1 af Lene Krog er i den grad en anbefalelsesværdig bog, for de af os der godt kan lide fantasy. Den indeholder alle de klassiske elementer; krig, politik, intriger, lidt kærlighed, magi, rejser på tværs af landet og et spændende persongalleri. Hvis jeg skal give stjerner, får den 5/6, fordi den var så medrivende og fuldendt i sit univers. Det eneste jeg manglede, var en eller anden form for “kirsebær på toppen”, der havde gjort universet endnu mere originalt og sit eget. (I stil med fx Pernille Stenbys Mestenes-serie med Inkarnation, der virkeligt byder på noget helt nyt).

Men, alt i alt en spændende bog, der fortjener at blive læst af enhver dansk fantasy fan! Den vil stå godt på hylden sammen med Tobias Stenbæk Bro’s serie Et Varsel om Storm.

Læser du fantasy? Har du læst Grå Magi af Lene Krog endnu? Smid gerne en kommentar herunder og lad mig høre hvad du synes om dansk fantasy!

Hvis du er nysgerrig på hvad jeg ellers læser og anmelder, er du velkommen til at kigge på min samling af boganmeldelser lige her>>