Books,  Reviews,  Uncategorized

Bookreview: Sjælevært

This review will be in Danish, as the book is only published in Danish.

*Sponsoreret: Jeg modtog et gratis anmelder eksemplar i bytte for en ærlig anmeldelse af bogen*

“Sjælevært” af Christina Bonde er en bog om Celina, en ung pige, der har night terrors (mareridt). Hendes forældre er ikke super tilstedeværende i hendes liv, og da Celina er træt af skolen, hendes kæreste er dum og forældrene ikke forstår hende, får hun lov til at flytte hjemmefra for at blive au pair hos en lille familie i en anden by.

Skæbnen (eller forfatteren) vil at Celina ender hos en sød familie, hvis lille datter også oplever night terrors, og vi finder ud af at det er et par sjæle/spøgelser, der gerne vil have kontakt, både med hinanden men også med Celina. Celina får jævnligt kontakt med det ene spøgelse/sjæl og finder ud af at hun er forbundet med ham på flere planer, nogle af dem uhyggelige og knapt så rare. Herefter går handlingen på at Celina og det ene spøgelse prøver at afværge små og store katastrofer sammen, både i Celinas liv og på det spirituelle plan, hvor spøgelset befinder sig, samt ikke mindst forhindre den lille pige i at blive besat af spøgelser, der forårsager night terrors. Dramaet med Celinas bedste veninde og ekskæreste, gør det heller ikke nemmere at hjælpe spøgelset med at komme videre, og med en dramatisk slutning løser det hele sig til sidst.

Da jeg læste den, gik det meget hurtigt med at komme ind i handlingen og karakterernes indre liv. Det er en rigtig ungdoms-fantasy-bog med en skoletræt teenager, hvis forældre er så tilpas uinteresserede i deres datters liv at de bliver ligegyldige for handlingen. Der er det komplicerede forhold til veninden med den lidt triste baggrund, der er den første kæreste, der viser sig at være et fjols, der er den nye, søde fyr og nåhja, så er der spøgelser og et sideplot om stofmisbrug, der går ud over hovedpersonen.

Hvis du er til teen-love-stories er denne bog helt sikkert noget for dig, men vil man grave lidt mere i fantasydelen, fylder Celinas personlige liv lidt for meget og hele mekanikken omkring sjælelivet og hvordan efterlivet fungerer, bliver aldrig rigtig forklaret grundigt eller simpelt nok. Det virker mere som en eftertanke, at grænsen mellem dødelige og udødelige udgør de rette betingelser for en Romeo & Julie historie, der dog ender lykkeligt. Jeg kunne godt have brugt lidt mere kompleksitet og modstand i Celinas indre liv og handlinger, og hele forelskelsen virkede heller ikke til at være helt forankret i handlingen, men mere som noget der skulle være der, for ellers virkede resten af plottet ikke. Det var lidt for ‘nemt’ i den forstand, uden dermed at sige at forfatteren har haft det nemt med at skrive sig igennem denne historie. Det skal så også lige siges at jeg generelt ikke finder kærligheds-scener særligt spændende, så den kritik kan udelades ved læsning af min anmeldelse, hvis du har det på en anden måde 🙂

Alt i alt er det en solid teenage romantic fantasy roman, med alt hvad man kan smide ind af teenage problemer og tanker om kærligheden. Den er velskrevet og fantasydelen er i den grad interessant. Så hvis du er til fx Selection serien, Sophie Kinsella med et dansk teen fantasy twist eller andet YA hvor kærligheden er et bærende element, så er Sjælevært helt sikkert noget for dig!