Books,  Reviews,  Uncategorized

Bookreview: Dragernes Konge – Gøglerkongens Sværd

This blogpost will be in Danish, because I received a Danish book from a publicist, in return for my honest opinion.

Dragernes Konge – Gøglerkongens Sværd

REKLAME – Jeg modtog et gratis eksemplar af bogen fra forlaget, for at give en ærlig anmeldelse af den. Jeg er hverken betalt af forlaget eller forfatteren og alt i dette indlæg er udtryk for mine egne holdninger.

“Dragernes Konge – Gøglerkongens Sværd” fra Forlaget Tellerup er den anden bog i serien “Dragernes Konge” af Pernille Eybye og Carina Evytt, hvor Carina Evytt er forfatteren bag ’Gøglerkongens Sværd”. Som beskrevet på bogens bagside er det en fantasyserie om kærlighed, venskab og magi.

Læs min anmeldelse af den første bog i serien; “Dragernes Konge – Heksejægerens bytte” her >>

Handling:

I “Dragernes Konge – Gøglerkongens Sværd” følger vi ikke længere Taysin og Lill fra den første bog, men i stedet Waris, en ung gøgler, foruden klatretyven Kiri og hendes røverbande. I et forviklet spil om magt, hemmelighedskræmmeri og fælles planer om oprør mod den tyranniske konge Tarodan, begiver de sig ud på en mission, der i den grad sætter dem alle på prøve. De møder både venner, fjender og dem man ikke er sikker på hvor man har – magien får fuld skrue og dragerne kommer på banen.

Anmeldelsen:

”Dragernes Konge – Gøglerkongens Sværd” startede rigtig godt for mig, med en stærk kvindelig hovedperson i skikkelse af Kiri, der ikke bare er leder af en røverbande men også (får vi ret hurtigt at vide) er rimeligt seksuelt frigjort. Kiri er indtil videre min favorit karakter i denne her serie, fordi hun er den der virker allermest menneskelig og gennemført, uden at hendes traumer (det har de fleste i denne her serie) får lov til at fylde for meget.

Der sker meget mere i ’Gøglerkongens Sværd’ end i den første bog i serien og det er bare et tempo der passer mig bedre. Plot mæssigt er der også en klar tråd karaktererne forsøger at følge og selvom jeg igen oplevede at jeg ikke blev overrasket af nogle ’plot-twists’ var der stadig nogle underholdende drejninger undervejs, og også enkelte jeg ville ønske forfatteren havde undladt. Igen var der lige lidt for meget kærlighed og især elskovs-begær for min smag, selvom historien med god grund byder på meget af det – man kunne sagtens have skruet lidt ned for beskrivelserne af begæret, uden at have mistet noget som læser.

Bookreview_ DragernesKonge2CarinaEvytt

Waris, Kiri og Josvai, Kiris makker fra banden, bevæger sig ind på et territorium der tilhører de underjordiske og hér finder vi endnu flere spændende og komplekse karakterer, hvor Waris som endnu en typisk helte-figur, falder lidt til jorden, ved siden af nogle af de nye personer der bliver introduceret, selv på trods af hans bagage fra barndommen – men måske er det heltens lod i enhver historie at være lidt forudsigelig?

Der dukkede nogle lidt mere spændende syn op på de magiske elementer og væsner i universet i denne bog, men igen ikke noget voldsomt nyt og banebrydende, hvis man er vant til fantasy – hvis man derimod er lidt nyere og ikke har læst så meget af den slags endnu, så er det bare om at samle ”Dragernes Konge” serien op med det samme, for den er en virkelig god introduktion til fantasy og hvad fantasy kan, når store følelser og storslåede handlinger skal sættes i en ramme så man kan relatere til det.

Forfatteren formår i dén grad at skabe en virkelig god dynamik karaktererne imellem og selvom det i mine øjne får lov til at stikke lidt for meget af henimod slutningen og derved mister meget af spændingerne mellem hovedpersonerne, så er det meget velskrevet og de gennemgår alle en troværdig ændring gennem historien.

Ligesom ”Dragernes Konge – Heksejægerens Bytte” vil jeg anbefale især de nyere fantasy læsere med mod på lettere slibrige og enkelte voldsomme scener, at kaste sig over serien og glæde sig til ”Dragernes Konge – Gøglerkongens Sværd” hvor historien rammer næste spændings-niveau.

(Hvis jeg skulle give stjerner ville jeg give denne bog 4,5/6 stjerner, selvom jeg normalt ikke benytter en bedømmelsesskala 😊 )